AIRBUS A 380 Hangarları Çelik Çatı Yapım İşi

 

Yer DUBAI / BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ
Müşteri TAV İNŞAAT A.Ş. - DUBAI
Hizmetler

Mühendislik Hizmetleri

Danışmanlık Hizmetleri

Tasarım Tipi Temel Tasarım, Detay Tasarım
Sözleşme Tarihi 01.09.2003
Tamamlanma Tarihi 30.07.2004
Proje Hakkında

Airbus A 380 Hangar projesinin mühendislik hizmetleri TAV ile Emirates Havayolları arasında imzalan sözleşme kapsamında TAV tarafından PROKON’a verilmiştir. Proje, Airbus firması tarafından tasarlanan dünyanın en büyük yolcu uçakları olan A 380 uçaklarının bakım hangarlarının çelik çatı projesinin temel ve detay tasarımını kapsamaktadır. Proje 7 adet bakım hangarının (108m x 100m x 30m) projelendirme ve montaj mühendisliği hizmetlerini kapsamaktadır.

 

Bu projenin diğer alışagelmiş tasarımlardan farklı kılan hususlardan bazıları şunlardır;

  • Yaklaşık 7000 bar elemandan oluşuyor olması, 800'e yakın yük kombinasyonu olması
  • İmalat ve montaj sahaların ısı farklarından doğan montaj sıkıntılarının olması,
  • Çok yüksek mukavemeti olan HISTAR çeliği kullanılması,
  • Binlerce düğüm noktasının 800 yük kombinasyonuna göre tek tek hesap edilmesi,
  • Bütün bağlantıların "slip critical - friction grip" olması, Belki Türkiye'de bir ilki teşkil eden çok detaylı bir "montaj mühendisliği" hizmetinin verilmesi,
  • Montajın mümkün olacağını gösteren özel video filmlerinin hazırlanması,
  • 108 m açıklığındaki makasta (MEGATRUSS) ters sehim verilmesi ve "shop drawing" lerin buna uygun çizilmesi, 4 katlı bir bina yüksekliğinde olan bu makas için yerdeki ön montajdan başlayıp, kaldırılıp yerine konana kadar çok özel hesapların yapılması,
  • Bir köprü kadar karışık 108 m açıklığında olan kemer (FACADE ARCH) ile ilgili kaldırma ve yerleştirmeyle ilgili problemlerin çözümünün sıra dışı ve çok özel olması,
  • Hangarların üzerinde oturduğu betonun zaman içerisinde çatlayacağı ayrı bir tasarım senaryosu olarak dikkate alınması,
  • Nakliye sıkıntıları ve yapının geometrisinden kaynaklanan zor "marka" geometrilerinin oluşması.

Her bir hangarın ağırlığı yaklaşık 1800 ton olup tamamıyla(montaj mühendisliği dahil) PROKON-EKON Şirketler Grubunun bir üyesi olan PROYA Yazılım ve Ticaret A.Ş. tarafından geliştirilmiş COMOSYS yazılımı ile gerçekleştirilmiştir.